Za każdy brakujący albo błędny wpis na wykresówce zarówno kierowca jak i firma płacą 50 zł kary – za każdy wpis. Jeśli jakiś błąd powtarza się na wielu tarczach, może się uzbierać nawet kilka tysięcy złotych. Lepiej więc sprawdź, co poprawić, zanim dasz tarczkę inspektorowi.
Jeżeli kierowca stale, błędnie zapisuje tylko jedną rzecz – przykładowo nie wpisuje swojego nazwiska, to w ciągu całego kontrolowanego okresu czyli 29 dni może uzbierać aż 1450 zł kary!
Na jakie błędy uważać
Źle wpisane dane kierowcy – ważne jest, by wpisy były wyraźne i nie budziły wątpliwości co do treści.
Imię i nazwisko muszą być pełne, skrót imienia czy same inicjały nie będą uznane za poprawny wpis.
Brak miejscowości – jeżeli kierowca nie jest zorientowany w terenie, warto skorzystać z danych GPS lub mapy, ale jeżeli w taki sposób również nie możemy określić położenia, możemy podać na wykresówce numer drogi oraz kilometr i metr zapisany na słupku drogowym;
Brak daty, numeru rejestracyjnego albo stanu licznika na wykresówce przed wyjazdem musi znaleźć się data, w której kierowca zaczął używać wykresówki,oraz numer rejestracyjny pojazdu, którym ma wykonywać przewóz, przed włożeniem wykresówki do tachografu, trzeba na niej wpisać również stan licznika kilometrów w chwili gdy kierowca wkłada tarczkę;
Znaczek powtórzenia zamiast miejsca docelowego – po zakończeniu dnia pracy, w chwili wymiany wykresówki na nową kierowca musi wpisać miejsce, w które dojechał, nie można zamiast tego zastosować używanego często znaku powtórzenia -//-, nawet jeśli kierowca wrócił do tej samej miejscowości;
Data dnia wyjazdu, a nie przyjazdu – po przyjeździe do celu należy zapisać na tarczce datę zakończenia użytkowania wykresówki. Jeżeli kierowca skończy jazdę o 24:00, trzeba wpisać datę następnego dnia!
Brak stanu licznika po dojeździe do celu – kierowca ma też obowiązek wpisać stan licznika kilometrów odczytany po wyjęciu wykresówki;
Brak wpisów związanych ze zmianą pojazdu – jeśli kierowca w ciągu dnia pracy zmienia pojazd i przekłada wykresówkę do tachografu w innym pojeździe (przy założeniu, że tarczka jest również przeznaczona do danego typu tachografu) też musi opisać wykresówkę.
W tym przypadku wpisu dokonuje się na odwrocie wykresówki podając numer rejestracyjny pojazdu do którego przesiada się kierowca, godzinę, o której nastąpiła przesiadka oraz stan licznika kilometrów przed rozpoczęciem jazdy i po jej zakończeniu;
Wszystkie powyższe wpisy są obowiązkowe, jedyna rubryka, której nie trzeba wypełniać na wykresówce, to liczba przebytych kilometrów.
Przedsiębiorca, w którego firmie przeprowadzana jest kontrola, w przypadku stwierdzenia braków wpisów na tarczkach różnych kierowców, może się wybronić od kary jeżeli udowodni, iż zwracał uwagę kierowcom stosował wobec nich sankcję mające odzwierciedlenie w ich aktach. W przeciwnym razie ukarany zostanie zarówno kierowca jak i przedsiębiorca.*
**źródło: „Firma Transportowa Profesjonalny serwis dla przewoźników, nr 160, listopad/grudzień 2018, str 44-49”