Częstym błędem jest umieszczanie karty kierowcy lub wykresówki bezpośrednio przed samym wyruszeniem w trasę. Jest to prawidłowe, o ile kierowca przed wyjazdem nie musi nic robić, najczęściej jednak przed wyjazdem musi wykonać sporo czynności (załadunek, pobranie pracowników, dokumentów, omówieniu zlecenia itp.) – a wszystkie te obowiązki zaliczają się do czasu pracy kierowcy, które powinny być rejestrowane na tachografie jako tzw. inne prace.
Jak postępować?
- rozpoczynając dzienny czas pracy, od prazu po przyjściu do pracy umieścić kartę lub wykresówkę w tachografie i wszystkie czynności wykonywane przed wyjazdem rejestrować jako inne prace.
- Jeżeli kierowca wykonał inne prace, przed przejęciem pojazdu musi dokonać wpisów manualnych od razu po jego przejęciu.
Brak wpisów manualnych podczas kontroli to kara w wysokości 100 zł za każdy dzień, w którym stwierdzono nieprawidłową obsługę przełącznika grup czasowych tachografu, może zostać ukarany również zarządzający transportem 2000 zł*
*źródło: „Firma Transportowa Profesjonalny serwis dla przewoźników, nr 164, luty 2018, str 36-38”